Mitä sinulla on työpöydälläsi siellä Brysselissä, minulta usein kysytään. Viimeisen puolentoista vuoden ajan vastaukseni on ollut sama: pitkään ja hartaasti odotettu maantieliikenteen sääntelykokonaisuus, ns. liikkuvuuspaketti (mobility package).

Ison lainsäädäntökokonaisuuden pitäisi tuoda ratkaisuja esimerkiksi maantieliikenteen työntekijöiden sosiaalisen polkumyynnin lopettamiseen ja yritysten keskinäisen epäterveen markkina-aseman korjaamiseen.
Yli vuoden vääntämisen ja veivaamisen jälkeen havaitsin, että kaikki kunnianhimoiset tavoitteet kääntyivät enemmän omien kotimarkkinoiden suojaamiseen erityisesti Saksassa ja Ranskassa. Siitä oli helppo havaita vaalien lähestyvän.

Itse asiassa jo kesällä 2018 meillä neuvottelijoilla oli jo selkeät suuntaviivat yhteiselle sääntelylle liikkuvuuspaketin osalta. Jossain vaiheessa muistettiin vielä puhua liikenteen sisämarkkinoista suurena eurooppalaisena arvona ja projektina, mutta vaalien alla sekin alkoi murentua. Iso kokonaisuus alkoi levitä kuin jokisen eväät ja esittelijän haasteet vain kasvoivat. Olemme siis hakeneet laajaa ja liikennejärjestelmän toimivuuden turvaavaa ratkaisua jo pitkään. Selvää on, että yhdellä lainsäädännöllä ei koko maailman ongelmia ratkaista, vaikka kuinka haluttaisiin.

Tässäkin asiassa täysin tasavertainen toiminta voi tapahtua vain yhtenäisen eurooppalaisen sosiaaliturvan, liikenteen minimipalkkatason määrittämisen, ulkomaisen työvoiman tarveharkinnan ja verotuksen samansuuntaistamisen kautta. Ja nämä kysymykset eivät tule yhdellä Liikkuvuuspaketilla hoidetuksi – kun sattuvat olemaan edelleen pitkälti jäsenmaiden oman päätöksenteon alla.

Omat fiilikset ovat edelleen toiveikkaat. Kuljetusalalle on väännetty toimivaa ratkaisua pitkään ja hartaasti, mutta mikäli asiassa päädytään nollaratkaisuun eikä mikään muutu, siirtyy käsittely odottamaan seuraavan komission ja parlamentin työn alkamista.

Tällöin työntekijöiden hyväksikäyttäjät ja epäterveen markkinaedun omaavat voivat huolettomina jatkaa ihmisten hyväksikäyttöä ja laajentaa kuljettajien tuontia kolmansista maista. En usko, että tämä on kenenkään toiveena.

Jaksan uskoa vielä kompromissiin, joka tekee kipeää jokaiselle mutta korjaa suuren osan epäterveen nykytilan ongelmista. Kaikkea ei voi saada. Mutta sellainen ratkaisu on edelleen olemassa, joka pitää suomalaisenkin kuljetusyrittäjän leivänsyrjässä kiinni turvaamassa työtä myös suomalaisille kuljettajille.

– Merja Kyllönen, MEP

Euroopan Suunta -podcast

Eurooppalaisen Suomen toteuttaman Euroopan Suunta -podcastin kolmas tuotantokausi käynnistyy joulun alla. Erikoistuotantokauden teemana on Euroopan parlamentti ja vieraina kuullaan niin suomalaisia meppejä kuin politiikan eri sektorien asiantuntijoita.

Tuotantokauden neljännessä jaksossa Eurooppalaisen Suomen toiminnanjohtaja Aku Aarva ja MEP Merja Kyllönen keskustelevat EU:n liikkuvuuspaketista. Lisäksi puhutaan tietysti Euroopan tulevaisuudesta.

Jakso on kuunneltavissa SoundCloudissa ja mobiilisti Apple Podcastissa ja useiden Android-pohjaisten podcast-applikaatioiden kautta.

Kuuntele jakso, anna palautetta ja tilaa kanava. Sosiaalisessa mediassa aihetunnisteena toimii #EuroopanSuunta.

Categories: Blogit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.